Tips
Lauwwarme witte koolsalade met ham
Nieuws
de Schijf van Vijf app

Nieuws

In deze rubriek verschijnen regelmatig nieuwtjes uit de praktijk maar ook conclusie's van onderzoeken die de moeite waard zijn om te vermelden.

nieuwe richtlijnen voeding en diabetes

De nieuwe richtlijnen voor voeding bij diabetes zijn bekend. Extra aandacht moet gaan naar het verminderen van koolhydraten en naar de soorten vetten. Als U graag Uw voeding weer eens onder de loep wil nemen , neem dan contact op dan kunnen we samen kijken wat de vernieuwde richtlijnen voor U inhouden.

FODMAP dieet

Het FODMAP dieet is een dieet waarmee goede resultaten worden behaald bij de PDS klachten ( Prikkelbaar Darm Syndroom). Het is een dieet waarbij 5-6 weken de FODMAP 's( Fermenteerbare Oligosacchariden Disacchariden Monosacchariden and Polyolen) uit de voeding worden gehaald. Hierna ga je deze een voor een weer gebruiken, volgens een bepaald schema. Zo krijg je inzicht in de relatie voeding en klachten.

Vaak weten mensen die lijden aan het PDS niet meer wat ze wel en niet moeten eten en kan er een onvolwaardige voeding ontstaan. Het FODMAP dieet is een dieet met een structurele opbouw en duidelijke richtlijnen om meer inzicht te krijgen. De behandeling door een dietist is hierbij van belang. Ik kan U  hierbij adviseren om het dieet praktisch in te vullen.

di-eet dit di-eet dat

De Nederlandse Vereniging van Dietisten is vandaag gestart met een landelijke campagne om het maatwerk van de dietist onder de aandacht te brengen. Neem eens een kijkje op de site: www.dieetditdieetdat.nl !

Bij de huisartsen en ook bij mij in de praktijk zult U hiervan materialen zien.

voeding en kanker

Steeds meer wordt in onderzoeken aangetoond dat het belangrijk is bij kanker dat je in een goede voedingstoestand blijft. Het kan bijdragen aan een betere conditie van de spieren  doordat er voldoende eiwitten in de voeding zitten. Dit kan leiden tot  een betere spierkracht en minder vermoeidheid.

Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Vaak is er sprake van verminderde eetlust, weerstand tegen bepaalde geuren e.d..

Ik merk dat  de hulp van de dietist steeds vaker wordt ingezet. Ook hier is het advies op maat dan ook van groot belang!

Een site met achtergrondinformatie voor mensen met kanker en vragen rondom voeding is www.voedingenkanker.info.

 

Inmiddels heb ik de post HBO voeding en kanker afgerond en ben weer op de hoogte van de nieuwste richtlijnen. 

spreekuur in Vinkel

Met ingang van 1 april ga ik ook spreekuur houden in Vinkel in de huisartsenpraktijk aan de Weerscheut 71B. Iedere eerste maandagmiddag en derde dinsdagmiddag van de maand kunt U daar terecht voor dieetbehandeling. Aanmelden en/of informatie aanvragen kan telefonisch en dan kunnen we bekijken of we de afspraak in Vinkel kunnen plannen of dat het gemakkelijker is om de eerste afspraak in de praktijk in Heesch te doen. Een extra service voor mijn clienten uit Vinkel!

achtergrond informatie diabetes

Op de site www.diep.info kun je veel achtergrond informatie over diabetes vinden. DIEP staat voor Diabetes Educatie Informatie Programma.

lid geworden van KDOO

Sinds deze maand ben ik lid van KDOO ( kenniscentrum dietisten overgewicht en obesitas). Hier hoop ik nog meer ondersteuning en kennis te vinden om mensen met overgewicht en obesitas te behandelen!

voor mensen met diabetes

Om nog meer inzicht en informatie over hypoglycemieen  (= te lage bloedsuikerwaarden) te krijgen is er een zeer informatieve website: http://www.hypoinzicht.nl/

Hier kun je veel achtergrondinformatie vinden!

weer meer mogelijkheden....

Een goed gewicht voorkomt veel gezondheidsproblemen. Dat is bekend. Echter, het bereiken van een goed gewicht gaat gepaard met "vallen en opstaan". Soms is het nodig om m.b.v. strakkere maatregelen een ommezwaai te krijgen of als het gewichtsverlies moeizaam gaat en de motivatie daalt om er goed aan te werken.

Daarom start ik met het inzetten van een pakket met dieetprodukten van Hippro. Het is een dieet gebaseerd op een lage koolhydraat opname en een hoge eiwit opname. Door hiermee te starten kun je een gewichtsverlies verwachten van 1,5- 3 kg. per week. Het is opgebouwd in 4 stappen en goede begeleiding hierbij is noodzakelijk. Het is namelijk van belang dat er zeer zorgvuldig gewerkt wordt.

We werken dan met weekpakketten, waarbij voorbeelden van dagmenu's zitten met hierbij een lijstje met boodschappen die nodig zijn voor die week. Vanzelfsprekend gaan we ook hier werken naar een gezond leef- en voedingspatroon.

Als er behoefte is aan informatie kan ik je natuurlijk verder helpen en als je het in het consult aan de orde wilt brengen is dat ook mogelijk.

Ik ben blij met deze mogelijkheid en zal deze in de consulten ook zeer zeker ter sprake brengen als ik de meerwaarde voor je zie; dit is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Stevia

Stevia is al een tijdje op de markt en wordt gebruikt als zoetstof. Stevia is verkrijgbaar in poedervorm en in tabletjes voor in de koffie en thee. Het wordt gemaakt van het stevia plantje of honing kruid.

Heel goed te verwerken zijn ook de blaadjes van het "verse" stevia plantje. De plantjes zijn bij de tuincentra te koop en kun je in de tuin zetten maar ook als kamerplantje gebruiken. Hiervan kun je dan een blaadje afscheuren en dit verwerken in b.v. een schaaltje magere yoghurt. Je hoeft er maar weinig van te gebruiken om een zoete smaak te krijgen.

In de praktijk laat ik regelmatig een stukje "blad" proeven om mensen kennis te laten maken met deze manier van zoeten.

de Schijf van Vijf app

Op de i Phone kun je nu een gemakkelijke app zetten die veel informatie geeft. de Schijf van Vijf app. Je vindt informatie over allerlei voedingsstoffen met ook veel achtergrondinformatie, met termen die vaak binnen de voedingsleer gebruikt worden en een mogelijkheid om je BMI te berekenen. Voor een kleine demonstratie kun je  vragen op het spreekuur.

 

moves

moves is een app. voor op de ipad of iphone die werkt als een stappenteller. Zo kun je inzicht krijgen in je dagelijkse beweegpatroon. De bedoeling is te streven naar 10.000 stappen. 6000 stappen uit dagelijkse beweging, 4000 stappen extra door sporten/wandelen e.d.

het regent bijna nooit

Op de site: www.hetregentbijnanooit.nl zie je dat slecht weer maar in een klein aantal gevallen je ervan hoeft te weerhouden om op de fiets naar het werk te gaan, een rondje te gaan lopen tijdens de lunch of een wandeling te maken na de warme maaltijd.

Goede botten!

O.a. voor vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar wordt geadviseerd om vitamine D extra te gebruiken in de vorm van een tabletje. De  aanbevolen hoeveelheid is dan 10 microgram. Er zijn andere risicogroepen die dagelijks een grotere hoeveelheid vitamine D extra nodig hebben. Meer informatie is te vinden op de site van het vitamine informatie bureau.

Hierbij is het ook belangrijk om voldoende calcium te gebruiken. Calcium zit b.v. in melkprodukten en kaas. De vitamine D, samen met calcium en beweging zorgt voor een goede botgezondheid.

Om Uw calcium opname te bekijken is de calciumtest een handig hulpmiddel. Via volgende link is dat mogelijk http://www.frieslandcampinainstituut.nl/nl/de-praktijk/consumententesten.aspx?item=calcium.

Er is een voedselkeuze app voor de iPad

De voedselkeuze app voor op de iPad is een gemakkelijke en bruikbare app die je kan helpen in het maken van keuzes in je voeding. Per produktgroep wordt aangegeven wat voorkeursprodukten zijn, welke bij de middenweg behoren en welke bij uitzondering gebruikt kunnen worden.